Wiadomości
wszystkieGUS: Oświata i wychowanie 2015/2016
Dzisiaj kolejne opracowanie przesłane przez Wojewódzki Urząd Statystyczny w Bydgoszczy. Tym razem dotyczące oświaty.
Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2015/2016.
1. Dzieci uczęszczające do placówek wychowania przedszkolnego
W porównaniu z poprzednim rokiem szkolnym liczba dzieci czteroletnich objętych wychowaniem przedszkolnym wzrosła o 1,5%, a największy wzrost udziału w swojej grupie wiekowej zanotowany został w województwie warmińsko-mazurskim (o 7,2 pkt. proc), a najmniejszy w województwie opolskim (2,1 pkt. proc.).
Liczba dzieci trzyletnich wzrosła natomiast o 8,2%, przy czym największy wzrost udziału trzylatków w wychowaniu przedszkolnym odnotowany został województwie lubuskim (o 8,2 pkt. proc), a najmniejszy również w województwie opolskim (o 4,8 pkt. proc.). Województwo opolskie, pomimo najniższego przyrostu udziału dzieci 3 i 4 letnich w wychowaniu przedszkolnym, charakteryzowało się jednak, zarówno w roku szkolnym 2014/2015, jak i 2015/2016 najwyższym stopniem upowszechnienia edukacji przedszkolnej dla tych grup wiekowych.
Liczba dzieci pięcioletnich w porównaniu do roku poprzedniego spadła o 1%, natomiast udział dzieci pięcioletnich objętych wychowaniem przedszkolnym wzrósł o 3,4 pkt. proc, gdzie największy wzrost odnotowano w województwie kujawsko-pomorskim (o 4,5%), lubuskim i podlaskim (o 4,4% i o 4,3%), najmniejszy w województwie łódzkim (o 2%).
Mapa 1. Upowszechnianie wychowania przedszkolnego dzieci w wieku 3-4 lataWśród województw o największym wzroście udziału pięciolatków w placówkach wychowania przedszkolnego były: kujawsko-pomorskie (wzrost o 4,5 pkt. proc.), lubuskie (wzrost o 4,4 pkt. proc.) i podlaskie (wzrost o 4,3 pkt. proc.).
Mapa 2. Nauczanie języków obcych w szkołach dla dzieci i młodzieżyW Polsce, we wszystkich województwach najbardziej powszechnym językiem obcym, nauczanym w ramach zajęć obowiązkowych jest język angielski. W województwie lubuskim, odsetek uczących się tego języka jest najmniejszy w skali kraju i wynosi niespełna 80%. Podobnie jak w latach ubiegłych, bardzo zauważalne są różnice terytorialne w nauce poszczególnych języków: w województwach zachodnich (dolnośląskim, zachodniopomorskim i lubuskim) odsetek uczących się języka niemieckiego wynosił odpowiednio 44,2%, 45,9% oraz 51,3%, zaś rosyjskiego 0,8%, 0,5% i 0,5%. Z kolei w województwach położonych na wschodzie kraju, tj. podlaskim i lubelskim, odsetek uczących się języka rosyjskiego wyniósł odpowiednio 13,5% i 11,4%, zaś niemieckiego – 22,4 % (odsetek najmniejszy w kraju) i 25,6%. Odsetek uczących się języka niemieckiego jako przedmiotu obowiązkowego w województwie mazowieckim wyniósł 23,5%. Można również zauważyć powolny i niewielki spadek liczby uczniów uczących się języków: niemieckiego oraz rosyjskiego na rzecz innych języków obcych, np. włoskiego czy hiszpańskiego. Jest to związane z coraz większymi możliwościami wyboru nauki języka obcego w szkołach.
Rys. 1. Nauczyciele pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni (w przeliczeniu na etaty) według stopnia awansu zawodowego
Z porównania stopni awansu zawodowego nauczycieli w poszczególnych województwach wynika, że województwa świętokrzyskie oraz podkarpackie wyróżniają się najwyższym odsetkiem nauczycieli dyplomowanych (odpowiednio 65,5% i 64,6%), co świadczy o wysokim odsetku kadry o długim stażu zawodowym. Natomiast najwyższy odsetek młodej kadry nauczycielskiej zanotowano w województwie mazowieckim, gdzie nauczyciele bez stopnia zawodowego jak i stażyści stanowili łącznie 9,8%, a nauczyciele kontraktowi 18,7% ogółu nauczycieli w tym województwie.
Zapraszamy do korzystania z opracowań sygnalnych oraz wydawnictw publikowanych na stronach:
Głównego Urzędu Statystycznego http://stat.gov.pl
Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy http://bydgoszcz.stat.gov.pl.
Z poważaniem
Zastępca Dyrektora
Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy
/-/Barbara Ptaszyńska