Kartki z podróży do Francji - Reporter-24.pl
Wiadomości
wszystkie

Kartki z podróży do Francji

Na początku maja do Liceum Ogólnokształcącego w Tucholi dotarła wspaniała wiadomość z biura Parlamentu Europejskiego o  zdobyciu tytułu laureata. Stało się to   za sprawą dwóch uczennic: Pauliny Serowieckiej i Patrycji Reszki w konkursie „ Euroscola 2015”.  Nagrodą w konkursie okazała się wycieczka do siedziby Parlamentu Europejskiego w Strasburgu grupy 24 uczniów i 3 opiekunów.

Po wypełnieniu  wszystkich procedur i  formalności  nastąpiło radosne oczekiwanie na wyjazd. Start  pięciodniowej wycieczki przez Niemcy do Francji zaplanowany był na dzień 24 listopada.

Dobry nastrój grupy związany z wyjazdem  został storpedowany informacjami o zamachach terrorystycznych w Paryżu i wprowadzeniu stanu wyjątkowego na terenie Francji.  Szkoła niezwłocznie wysłała  zapytanie  do Strasburga  o bezpieczeństwo pobytu i możliwość zmiany terminu wycieczki.  Po dwóch dniach otrzymaliśmy wiadomość o wzmocnieniu bezpieczeństwa na terenie parlamentu oraz informacje, że żadna  z  21 szkół zaproszonych z całej Europy nie zrezygnowała z zaproszenia.  Po zebraniu z rodzicami i  przedstawieniu  im szczegółowych informacji  z Francji  i biura podróży, wycieczka stała się faktem.

Pierwszym etapem naszej wycieczki był Berlin, w którym spędziliśmy cały dzień na zwiedzaniu Bundestagu, Bramy Brandenburskiej, wyspy muzeów i  podziwialiśmy panoramę miasta z wieży telewizyjnej. Wieczór i noc spędziliśmy w Wittenberdze,  mieście Lutra. W środę rano wyruszyliśmy do Lipska miasta Jana Sebastiana Bacha. To piękne miasto oczarowało nas swoim rynkiem, pięknym ratuszem i kościołem św. Tomasza,  w którym koncertował mistrz Sebastian. Po kilku godzinach wyruszyliśmy w podróż do Weimaru – szczególnego  miejsca dla poetów. Miasto Schillera i Goethego przywitało nas cudowną świąteczną atmosferą  radosnej wspólnoty. Odwiedziliśmy również zamek,  w którym zapoczątkowano formę dialogu dyplomatycznego pomiędzy Paryżem  a Berlinem i Warszawą  - Trójkąt Weimarski. Wieczorem dotarliśmy do Eisenach miasta, nad którym góruje  zamek  Wartburg. W czasach NRD (dla młodszych czytelników Niemiecka Republika Demokratyczna – państwo totalitarne) produkowano  znane i szanowane z komfortu i linii samochody  marki Wartburg oraz niezniszczalne i zdecydowanie mniej komfortowe Trabanty. W Eisenach w różnych okresach mieszkali Luter i Bach. W czwartek po kilkugodzinnej  podróży  dotarliśmy do Strasburga. Po wyjściu z autokaru udaliśmy się na Stare Miasto. Bajeczne i kolorowe kramiki, rozchodząca się zewsząd  muzyka, i  kakofonia zapachów rozpalających zmysły  niewątpliwie zachęcała do zakupów – wszystkiego.  Po zaspokojeniu podstawowych potrzeb zwiedziliśmy zapierającą swoim ogromem i majestatem katedrę Notre Dame i interesującą dzielnicę kafejek nad Renem - Petite France.  Noc spędziliśmy w niemieckim kurorcie wypoczynkowym Baden Baden. Piątek  był ostatnim  i docelowym dniem  naszej wycieczki. Wizyta w Parlamencie Europejskim rozpoczęła się od wnikliwej kontroli bezpieczeństwa ,   wręczenia identyfikatorów i  skromnego poczęstunku. Następnie odbyło się miłe spotkanie  z inicjatywy naszego absolwenta, europosła Tadeusza Zwiefki, który opowiedział nam o swojej pracy w Parlamencie i o charakterze instytucji  Wspólnoty Europejskiej.  Punktualnie o godz. 1000  reprezentacje  szkół  od Cypru  po  Szwecję zostali przywitani przez organizatorów w olbrzymiej sali obrad. Po wykładzie przedstawiającym  genezę  powstania Unii Europejskiej, nastąpiły prezentacje poszczególnych szkół. Nasze miasto i szkołę przedstawili Marta Brzykcy w języku francuskim i Wenancjusz Waliński w języku angielskim.  Następnie odbyła się dyskusja,  w której zabrał głos Kacper Budaj. Po przerwie na obiad przystąpiono do realizacji gry „Eurogame”. Kolejnym punktem programu była praca uczniów w grupach roboczych w salach prac komisji parlamentarnych, gdzie młodzież wymieniała poglądy i opracowywała stanowiska w kwestiach:  przyszłości Unii Europejskiej, energii odnawialnej, wolności informacji, emigracji i zatrudnienia młodocianych. Na koniec obrad uczestnicy wybrali spośród siebie rzeczników  i redaktorów, którzy prezentowali sprawozdania ze swojej pracy na posiedzeniu plenarnym.  Po podsumowaniu wszystkich sprawozdań i dyskusji przystąpiono do końcowej rozgrywki „Eurogame”,  w której wzięły udział cztery najlepsze zespoły. W  finałowej grupie czerwonej wystąpił Kacper Zimorski. Ostatecznie jego zespól uplasował się na trzecim miejscu. Spotkanie w parlamencie zakończyło wspólne  odśpiewanie Hymnu Europejskiego.  Radośni, pełni wrażeń i zmęczeni wyruszyliśmy czym prędzej do Tucholi. Po niespełna 18 godzinach bezpiecznej podróży szczęśliwie dotarliśmy do domu. Są sytuacje w życiu, kiedy ludzie stają w obliczu trudnych decyzji.  Przed taką decyzją stanęli rodzice naszych dzieci, którzy zgodnie w swoim przekonaniu zdecydowali o wysłaniu  ich w długą podróż pomimo wielu obaw związanych z zagrożeniami. Dzisiaj można powiedzieć, że  warto być optymistą i nie poddawać się presji dla dobra  i wartości poznawczych swoich dzieci.

Galeria zdjęć z podróży do Francji dostępna jest TUTAJ (facebook - nowodworek).