Wiadomości
wszystkieKierunek wakacje. Na czym polega podróż samolotem z przewoźnikiem czarterowym?
Coraz więcej osób interesuje się lotami czarterowymi. Przeloty organizowane przez biura podróży potrafią kosztować znacznie mniej, niż te wykupione bezpośrednio u przewoźnika. Nic zatem dziwnego, że chcemy korzystać z nich coraz częściej. Warto wiedzieć, na czym polegają podstawowe różnice w stosunku do przelotu rejsowego i jak się przygotować do takiej podróży.
Kierunek: wakacje. Na czym polega podróż samolotem z przewoźnikiem czarterowym i jak się do niej przygotować?
Coraz więcej osób interesuje się lotami czarterowymi. Przeloty organizowane przez biura podróży potrafią kosztować znacznie mniej, niż te wykupione bezpośrednio u przewoźnika. Nic zatem dziwnego, że chcemy korzystać z nich coraz częściej. Warto wiedzieć, na czym polegają podstawowe różnice w stosunku do przelotu rejsowego i jak się przygotować do takiej podróży.
Zaskakująco tanie bilety, możliwość podróży komfortowym samolotem do atrakcyjnych miejsc, brak przesiadek, a także bagaż rejestrowany w cenie – to tylko niektóre z zalet lotów czarterowych. Nic dziwnego, że ten typ połączeń zyskuje coraz większą popularność. Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, przewoźnicy czarterowi w 2018 r. odnotowali wzrost liczby połączeń o 34 proc. r/r. Przy elastycznym podejściu do podróży taki wybór może okazać się świetną alternatywą dla regularnych lotów rejsowych.
Na czym polegają loty czarterowe?
Połączenia czarterowe realizowane są na podstawie umowy między linią lotniczą a podmiotem, który wynajmuje samolot na wybraną trasę i w określonym terminie. Takie przeloty odbywają się poza regularnym rozkładem lotów i oferowane są zarówno przez spółki należące do popularnych przewoźników, jak i przez firmy specjalizujące się wyłącznie w czarterowaniu samolotów. W większości zamawiane są przez biura podróży, które zobowiązane są zapewnić transport na miejsce wycieczek w ramach pakietu turystycznego. Jednak zdarzają się też bilety sprzedawane bezpośrednio klientom indywidualnym, np. w sytuacji, gdy na krótko przed wycieczką organizowaną przez agencję w samolocie wciąż pozostają niewykupione miejsca. – Biurom podróży zależy na pełnym zapełnieniu wynajmowanego samolotu, żeby pokryć koszty czarteru. Gdy na kilka dni przed wylotem na pokładzie wciąż pozostają wolne miejsca, dążą do odsprzedania ich pasażerom indywidualnym. Często sprowadza się to do oferowania biletów last minute znacznie poniżej kosztów – tłumaczy Rafał Nawrocki, specjalista ds. obsługi pasażerów Portu Lotniczego Lublin.
Szansa na niedrogą podróż
Z uwagi na brak dodatkowych opłat (np. za bagaż), koszt biletów czarterowych może być mniejszy niż podróż tzw. tanimi liniami lotniczymi, a w ofercie last minute nawet kilkukrotnie niższy niż u tradycyjnych przewoźników. – Chcąc kupić tanie bilety czarterowe, trzeba umieć szybko podejmować decyzje i mieć elastyczne podejście do kwestii takich jak data wylotu i powrotu. Ofert można szukać w niektórych internetowych wyszukiwarkach posiadających sekcję lotów czarterowych, aczkolwiek najlepiej odwiedzać bezpośrednio strony touroperatorów. Trzeba jednak nastawić się na cierpliwość i liczyć na odrobinę szczęścia. Ceny potrafią zmieniać się z dnia na dzień, dlatego należy sprawdzać je regularnie. Wynika to z czynników takich jak np. rezygnacja innych pasażerów lub uwolnienie dodatkowej puli biletów przez biura podróży – zaznacza Rafał Nawrocki. Najtańszych biletów czarterowych warto szukać na 1-2 tygodnie przed planowaną datą wylotu. Dla osób chcących zaplanować lot z większym wyprzedzeniem także istnieje możliwość rezerwacji połączeń czarterowych. Niektórzy touroperatorzy oferują przewóz nawet dwa miesiące przed lotem.
Bagaż i odprawa
Limity bagażowe w przypadku lotów czarterowych są zbliżone do tych obowiązujących na trasach średniego i dalekiego zasięgu, ale zależą bezpośrednio od przewoźnika obsługującego połączenie. Dokładne wytyczne znaleźć można na stronach biur podróży. – Najczęściej w ramach biletu linie czarterowe oferują podróżnym bagaż podręczny o wadze do 5 kg oraz rejestrowany o masie nieprzekraczającej 20 kg. Limity te mogą się różnić w zależności od kierunku, typu samolotu czy polityki firmy. Zawsze należy też liczyć się z dodatkowymi opłatami za nadbagaż czy ponadwymiarowy sprzęt sportowy – wyjaśnia Rafał Nawrocki.
Nieudogodnieniem w przypadku lotów czarterowych jest zazwyczaj brak możliwości odprawy internetowej. Każdy pasażer musi osobiście stawić się do stanowiska check-in na lotnisku, gdzie nada bagaż rejestrowany i otrzyma kartę pokładową, na podstawie której będzie wpuszczony na pokład. Co więcej, warto mieć na uwadze, że odwołanie ani zmiana rezerwacji nie jest możliwa, dlatego zakup biletów musi być dokładnie przemyślany. W przypadku opóźnień samolotu komplikacje związane np. z przepadnięciem rezerwacji hotelowej czy transportu ponosi pasażer.