Wiadomości
wszystkieRecenzja filmowa: Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej
Film miał swoją światową premierę 21 stycznia 2017 roku, w kinach pojawił się 27 stycznia 2017 roku.
Zobacz również: mediakrytyk.pl
Poprzednie recenzje alfabetycznie
Historia Michaliny Wisłockiej, barwnej pod każdym względem postaci, która z pasją zajęła się seksualną edukacją Polaków. Ktoś taki aż prosił się o filmową biografię i to prawdziwe szczęście, że zajęła się nią ekipa od świetnych „Bogów”.
Sami twórcy przyznają, że o wczesnych latach MIchaliny Wisłockiej nie za wiele wiadomo, dlatego filmu nie należy traktować jak notkę biograficzną. Dużo tu interpretacji i kreacji, ale wszystko razem dobrze współgra, bo opiera się na bardzo solidnej podstawie, jaką jest scenariusz Krzysztofa Raka. Zamiast odhaczać kolejne zdarzenia z życia słynnej seksuolożki, co scenę przeskakujemy w czasie, towarzysząc jej w latach wojennych i dużo później, gdy walczy z betonową cenzurą, próbującą „wykastrować” jej książkę oraz przeżywa prawdziwą miłość. Ta umiejętna żonglerka czasem i przestrzenią dodaje filmowi dynamizmu i pokazuje jaką wspaniałą aktorką jest Magdalena Boczarska, która wypada wiarygodnie na każdym etapie życia Wisłockiej. Ma zresztą wsparcie w tle, bo nawet najmniejsza epizodyczna rola została tu starannie obsadzona. Mi do gustu najbardziej przypadł Piotr Adamczyk wcielający się w postać męża-drania. Aktor powinien trzymać się takich ról, bo wypada fantastycznie.
Ujmujący jest sposób, w jaki pokazano lata siedemdziesiąte w Polsce, starannie odtworzone w detalach, z trafnie dobraną muzyką w tle, dodatkowo dodającą im kolorytu. Bo wiadomo, że było ciężko i twórcy tego nie kryją, ale ludzie wtedy przecież też śmiali się, kochali, jeździli na wakacje i podziwiali widoki. Film jest zadziorny, odważny i bezpruderyjny, ale przy tym wzruszający i pełen taktu w opowiadaniu o ludzkich emocjach i uczuciach, których tu nie brakuje. Dlatego to idealna propozycja na nadchodzące Walentynki. O miłości i namiętności mówi się tu z humorem i bez cienia smęcenia.
(Ala Cieślewicz)
Reżyseria: Maria Sadowska
Obsada: Magdalena Boczarska, Eryk Lubos, Justyna Wasilewska, Piotr Adamczyk, Jaśmina Polak, Borys Szyc, Karolina Gruszka, Wojciech Mecwaldowski