Wiadomości
wszystkieRecenzja filmowa: Twarz
Film miał swoją światową premierę 23 lutego 2018 roku, w polskich kinach pojawił się 6 kwietnia 2018 roku
Zobacz też: mediakrytyk.pl
Nasze poprzednie recenzje alfabetycznie
Dzięki Małgorzacie Szumowskiej o polskim kinie mówi się nie tylko w jego granicach. Z ostatniego festiwalu w Berlinie również nie wyjechała z pustymi rękami. To wielka sztuka opowiadać o polskich kwestiach w taki sposób, żeby były zrozumiane również gdzieś tam, w wielkim świecie.
Bohater filmu Jacek mieszka w małej wsi, poważnie myśli o ożenku i emigracji do Anglii. Póki co pracuje przy budowie gigantycznego pomnika Jezusa Chrystusa. Wszystkie plany biorą w łeb, gdy dochodzi do wypadku, w wyniku którego chłopak doznaje ciężkich obrażeń. Efektem jest pionierski przeszczep twarzy. Nie zatrzymujemy się jednak przy zawiłościach medycznych, bo film skupia się na powrocie do „normalności” głównego bohatera. Bo nagle Jacek, który śmiał się z kawałów o imigrantach, sam staje się obcy we własnym domu i wsi. Ze zniekształconą twarzą i głosem „awansuje” na lokalnego potwora.
Jako zbiór trafnych obserwacji ludzkich zachowań film sprawdza się znakomicie. Ach, to picie do oporu, przy każdej okazji, kłótnie o spadek nad świeżo usypanym grobem i odbębnianie sakramentów! Wszystko to prezentuje się bardzo naturalnie i miejscami zabawnie (brawa dla aktorów!) Natomiast historia przewodnia wypada dla mnie trochę zbyt letnio. Łatwe do przewidzenia zdarzenia następują po sobie starannie jak po sznurku, serwując nam same oczywistości. To jest dobry i poprawny film i zdaję sobie sprawę, że w tym momencie zwyczajnie się czepiam, domagając się Bóg wie czego. Ale czuję się do tego uprawniona, bo Małgorzata Szumowska zdążyła mnie, jako widza, już rozpieścić. Idąc na jej filmy spodziewam się polemiki, trochę prowokacji i niestandardowego podejścia do tematu. Tymczasem z tego filmu wynika, że Polacy nie lubią inności. Tak utalentowana reżyserka ma z pewnością więcej do powiedzenia. Może w następnym filmie, na który już czekam.
(Ala Cieślewicz)
Reżyser: Małgorzata Szumowska
Ocena: 7/10