Wiadomości
wszystkieSześciolatki w szkole to wyzwanie także dla nauczycieli
Już za kilka dni sześciolatki rozpoczną naukę w szkole. To wyzwanie nie tylko dla dziecka i jego rodziców, ale także dla nauczyciela. Praktyczne porady, wskazówki i narzędzia przydatne w pracy z najmłodszymi przedstawili dzisiaj olsztyńskim nauczycielom eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych, Instytutu Pedagogiki UKW i pracownicy kuratorium oświaty. To pierwsza z cyklu konferencji pt. „Pierwszy dzień, tydzień, miesiąc i rok: wsparcie dla nauczycieli sześciolatków".
Rola nauczyciela w procesie adaptacji sześciolatka do życia szkolnego jest bardzo duża. Nauczyciel w klasie pierwszej to także wychowawca, zatem nie tylko uczy, ale staje się też wzorem do naśladowania, opiekunem, obserwatorem, inspiratorem do rozwoju i twórczych działań. To spore wyzwanie. Rodzice w różny sposób przygotowują swoje dzieci do przestąpienia progu szkolnego, nie wszyscy mali uczniowie mają wcześniejsze doświadczenia przedszkolne. Rozpoczęcie roku szkolnego już za kilka dni. Jak pracować z klasą sześciolatków? Na co zwrócić szczególną uwagę?
Aby odpowiedzieć na te i inne pytania nauczycieli klas pierwszych, w których 1 września naukę rozpoczną sześciolatki, Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Kuratorium Oświaty w Olsztynie przygotował konferencję zapewniającą pedagogom wsparcie merytoryczne i psychologiczne.
â U dzieci sześcioletnich rozwijają się kompetencje kluczowe dla nauki w szkole i aby zainteresować je tematem zajęć, nauczyciel musi włożyć w swoje przygotowanie znacznie więcej pracy i serca â zwraca uwagę prof. Anna Izabela Brzezińska, psycholog z Instytutu Badań Edukacyjnych. â Trzeba zadbać o to, aby zadania miały atrakcyjną formę, nie tylko pozwalać dzieciom na rozmowy, ale wręcz je do tego zachęcać, bo to ułatwia wspólne rozwiązywanie problemów, a w razie potrzeby elastycznie modyfikować sposób pracy na lekcji â dodaje.
Właściwy rozwój sześciolatka nie jest możliwy bez zadowolenia nauczycieli â z efektów swojej pracy, z radości dzieci i uznania ze strony rodziców. W Urzędzie Wojewódzkim w Olsztynie dyskutowano więc również o roli emocji i dobrych relacji w zawodzie nauczyciela, a także o tym, jak uczyć, by samemu czuć satysfakcję i przyjemność z wykonywanego zawodu.
Opiekę merytoryczną nad wydarzeniem sprawowali eksperci: prof. Anna I. Brzezińska z Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie oraz prof. dr hab. Ewa Filipiak z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Patronat nad konferencjami objęli rektorzy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Bydgoskie spotkanie było częścią cyklu pięciu konferencji regionalnych pt. „Pierwszy dzień, tydzień, miesiąc i rok: wsparcie dla nauczycieli sześciolatków". Kolejne odbędą się w Gdyni (26.08), Bydgoszczy (27.08), Poznaniu (28.08) i Wrocławiu (29.08).
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
(mat. men.gov.pl)