Wiadomości
wszystkieZMP odnosi się do słów szefowej MEN
Materiał:
INFORMACJA BIURA ZWIĄZKU MIAST POLSKICH
O NIEZGODNYCH Z PRAWDĄ INFORMACJACH W WYPOWIEDZI MIN. ANNY ZALEWSKIEJ
PODCZAS DEBATY SEJMOWEJ W DNIU 30 LISTOPADA 2016 R.
1.
900 mln na dostosowanie na dodatkowe klasy, na utworzenie oddziałów przygotowawczych.
TO SĄ PIENIĄDZE NA NOWE ZADANIA. NIE MAJĄ ZWIĄZKU Z WYGASZANIEM GIMNAZJÓW. |
2.
Pojawiły się jeszcze dwie takie magiczne, duże liczby, wyliczenia samorządowe. Myślę, że trzeba sobie przypomnieć, jak wygląda ustawa o samorządzie, jaki jest udział w PIT, CIT sa-morządów, jeżeli chodzi o podatki obywateli, i że subwencja oświatowa to nie jest podatek rządu dla samorządu. Subwencja oświatowa odpowiada za dzieci i za nauczycieli, za pod-stawy programowe, podręczniki, ale oczywiście organ prowadzący to budynek, wyposażenie, ogrzewanie. Rzeczywiście tutaj musimy pokazywać, że jesteśmy razem i razem to zrobimy, jeżeli sobie wzajemnie zaufamy.
SUBWENCJA OŚWIATOWA TO CZĘŚĆ SUBWENCJI OGÓLNEJ, KTÓRĄ SAMORZĄDY OTRZYMUJĄ JAKO UZUPEŁNIENIE DOCHODÓW WŁASNYCH, OBLICZONE WEDŁUG OKREŚLONEGO ALGO-RYTMU NA ZADANIA OŚWIATOWE. TO JEST REDYSTRYBUCJA ŚRODKÓW Z BUDŻETU PAŃSTWA. WYSTARCZA NA OK. 70 % OŚWIATY GMINNEJ. 30 % GMINY DO TEGO DOPŁACAJĄ, BY ZREALIZOWAĆ TO ZADANIE. |
Dwie liczby, magiczne liczby, które pojawiały się w przestrzeni medialnej. Oto samorządy wydały 140 mld zł na gimnazja. Proszę państwa, 140 mld zł przez 17 lat to jest po prostu rozdział w budżecie państwa, który nazywa się gimnazja i gimnazja specjalne, czyli to obojętne, czy byłyby gimnazja czy też by ich nie było, po prostu ten rozdział byłby inaczej nazwany. To jest po prostu suma środków z subwencji oświatowej przeznaczanych przez 17 lat na dzieci w takim przedziale wiekowym. To jest pierwsza kwota i pierwsza magiczna liczba.
TO NIEPRAWDA. KWOTA 140 MLD ZŁ TO SUMA WYDATKÓW GMIN NA GIMNAZJA OD ROKU 1999 DO ROKU 2016.OBEJMUJE TRZY ROZDZIAŁY W KLASYFIKACJI BUDŻETOWEJ, DOTYCZĄCE GIMNAZJÓW. SUMA JEST OBLICZONA NARASTAJĄCO (PATRZ TABELA I WYKRESY) |
Druga: 8 mld wydanych na inwestycje. Proszę państwa, to jest prosta matematyka. Proszę podzielić 8 mld przez 17 lat – zostaje nam na rok kilkaset milionów. Proszę podzielić to przez kilka tysięcy gmin. Proszę zobaczyć, jaka to jest rocznie kwota na owe inwestycje. I to nie są inwestycje gimnazjalne. To są po prostu inwestycje w edukację. Bardzo dobrze, samorząd dba i obywatele, którzy widzą, jak samorząd dba o polską edukację, o szkołę, rzeczywiście odwdzięczają się, po prostu wybierają takich wójtów, burmistrzów, prezydentów, a oni w pełni na to zasługują, bo potrafią tak dbać, tak inwestować w szkołę. Mają takie zadanie. Tak to zostało opisane w ustawie o samorządzie, w ustawie o systemie oświaty.
TO NIEPRAWDA. TO SĄ WYŁĄCZNIE INWESTYCJE W GIMNAZJA. Łącznie w tym okresie (1999-2016) GMINY WYDAŁY NA INWESTYCJE W SZKOŁY GMINNE (=PODSTAWOWE I GIMNAZJA KWOTĘ 28,5 MLD ZŁ, Z CZEGO 20,5 MLD – NA SZKOŁY PODSTAWOWE I 8 MLD – NA GIMNAZJA. KWOTA TA NIE ZAWIERA INWESTYCJI W SZKOŁY PONAD GMINNE,PRZEDSZKOLA ORAZ EDUKACYJNĄ OPIEKĘ WYCHOWAWCZĄ. ŁĄCZNIE GMINY I POWIATY ZAINWESTOWAŁY W TYM OKRESIE W OŚWIATĘ ZNACZNIE PONAD 40 MLD ZŁ. |
I jeszcze jedna liczba. Zapomniałam o niej, powiedziałam o dwóch. Przepraszam, jest jeszcze trzecia. Oto 1 mld zł zostanie zabrany samorządowcom w związku z tym, że nie będzie I klasy gimnazjum a będzie VII. Ano, proszę państwa, to nieprawda. To jedno zdanie i dwie wagi, dwa wskaźniki procentowe, które zakładają, że rocznik, który w roku 2017/2018 powinien pojawić się w I klasie gimnazjum, po prostu się spakuje i wyjedzie. Ten rocznik jest. Ten rocznik jest w dodatku lepiej opłacany, dlatego że dziecko w szkole podstawowej to minimalnie, ale jednak, trochę większe pieniądze, nie bardzo duże, ale trochę większe.
TO NIEPRAWDA. OBLICZYLIŚMY, ŻE DODATKOWE KOSZTY WYGASZANIA GIMNAZJÓW, KTÓRE NIE TRAFIĄ DO TYCH KONKRETNIE SZKÓŁ „ZA UCZNIEM”, WYNIOSĄ:
- W PIERWSZYM ROKU WYGASZANIA – 445 MLN ZŁ,
- W DRUGIM ROKU WYGASZANIA – 540 MLN ZŁ.
NIGDY NIE MÓWILIŚMY, ŻE KTOŚ NAM TE ŚRODKI ZABIERZE. POWIEDZIELIŚMY, ŻE NIKT NAM NIE DODA TYCH 985 MLN ZŁ, BO TE 900 MLN, O KTÓRYCH MÓWI PANI MINISTER, SĄ NA INNE ZADANIA.
KOSZTY WYGASZANIA POLEGAJĄ NA TYM, ŻE SZKOŁA OTRZYMA W PIERWSZYM ROKU WYGASZANIA (BRAK NABORU DO KLASY I) ŚRODKI TYLKO NA DWA ROCZNIKI, A W DRUGIM – TYLKO NA JEDEN ROCZNIK. TYMCZASEM KOSZTY STAŁE BĘDĄ NIEZMNIEJSZONE, A KOSZTY OSOBOWE NIE ZMNIEJSZĄ SIĘ PROPORCJONALNIE DO SPADKU LICZBY UCZNIÓW, PONIEWAŻ ZOSTAJĄ PRZEDMIOTY NAUCZANIA I ICH NAUCZYCIELE
Wszystkich zdjęć: 4