Wiadomości
wszystkieDebata w sprawie obwodnicy (WIDEO)
Wczoraj (5.02) w książnicy tucholskiej odbyła się debata społeczna w sprawie budowy obwodnicy miasta. Udział w niej wzięli m.in. burmistrz i wiceburmistrz Tucholi, przedstawiciele S.O.S. dla Tucholi, radni oraz mieszkańcy.
W materiale wideo zobaczyć można podsumowanie debaty.
Poniżej zamieszczamy odpowiedzi Burmistrza Tucholi na pytania przesłane przed wczorajszym spotkaniem przez SOS dla Tucholi.
W odpowiedzi na Państwa pytania dotyczące stanu zaawansowania opracowania koncepcji obwodnicy Tucholi, na wstępie pozwolę sobie na pewną refleksję natury ogólnej.
Kiedy przed prawie ośmioma laty objąłem funkcję Burmistrza Tucholi, wraz z ówczesnym Zarządem Powiatu Tucholskiego, rozpoczęliśmy rozmowy na temat podjęcia się sporządzenia koncepcji budowy obwodnicy Tucholi. Jako nasz sukces uważałem, że działając wspólnie, również z S.O.S., dążymy do realizacji tego tak potrzebnego przedsięwzięcia. Cieszyłem się też, że mogłem liczyć na Państwa poparcie, gdy odrzucałem propozycję Marszałka, że to my jako samorządy mamy wziąć na siebie odpowiedzialność i ryzyko za budowę obwodnicy, w ciągu drogi wojewódzkiej, przy obietnicy dofinansowania 50 % kosztów, jednak nie więcej niż 1,5 mln euro z UE. Doceniam to, że nasza wspólna determinacja doprowadziła do przyjęcia odpowiedzialności za realizację tego zadania przez Samorząd Województwa,. W tej sytuacji zdecydowaliśmy o przekazaniu naszego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, opracowanego za pieniądze Gminy Tuchola i Powiatu Tucholskiego, jako naszego wkładu w dalsze prace koncepcyjne. Zarząd Dróg Wojewódzkich w dniu 18.11.2013 r. zawarł umowę z Wykonawcą wyłonionym w przetargu nieograniczonym. Termin realizacji całego zadania to 30.11.2016 r. a zgodnie z przedmiotem zamówienia wykonawca jest zobowiązany do prowadzenia konsultacji społecznych.
Zawsze wysoko ceniłem sobie naszą dotychczasową współpracę, dlatego ze smutkiem konstatuję, że w miejsce dotychczasowej merytorycznej pracy, zmierzającej do celu, który chcemy wspólnie osiągnąć, dostrzegam próbę wykorzystania sprawy budowy obwodnicy do bieżącej polityki. Przejawem takiej właśnie postawy, moim zdaniem, jest treść niektórych z pytań, które Państwo postawiliście w swoim piśmie. Za szczególnie krzywdzące uważam przypisywanie mi biernej postawy w sytuacji, w której Zarząd Dróg Wojewódzkich przystąpił do opracowania STEŚ, przy jednoczesnym wyolbrzymianiu własnej roli.
Przechodzę do odpowiedzi na pytania, które Państwo zadaliście mi w swoim piśmie:
- Wobec wyegzekwowania przez S.O.S. przekazania sprawy budowy obwodnicy ZDW w Bydgoszczy, jaką obecnie rolę przyjął Pan Burmistrz w procesie inwestycyjnym?
Jako Burmistrz Tucholi jestem zobowiązany do dbania o właściwe zabezpieczenie interesów mieszkańców Tucholi, co oznacza w praktyce, że opiniować pozytywnie będę wyłącznie takie rozwiązania, które omijają całe miasto, łącznie z osiedlem Rudzki Most. W momencie pojawienia się takich propozycji ze strony firmy projektowej zamierzam w porozumieniu z mieszkańcami naszego miasta, w tym członkami S.O. S., zaopiniować je i wyrazić swoje oczekiwania.
Podkreślę raz jeszcze, że przypisywanie sobie, przez Stowarzyszenie, wiodącej roli w przekazywaniu sprawy budowy obwodnicy do Zarządu Dróg Wojewódzkich, odczytuję jako jaskrawe przecenianie własnych możliwości, z Państwa strony.
- W związku z powyższym czy nie doszło do zamiany ról pomiędzy S.O.S. a Burmistrzem?
Nie rozumiem intencji pytającego i nie chcę odczytywać tego, jako świadomą próbę popsucia naszych dotychczasowych, wzajemnych relacji.
- Jak wygląda współpraca Burmistrza Tucholi z ZDW w Bydgoszczy?
Współpraca układa się pozytywnie. W wielu sytuacjach, pragnąc przyspieszyć realizację inwestycji zawieramy porozumienia i partycypujemy w kosztach inwestycji przy drogach wojewódzkich takich jak np. budowa chodnika w Kiełpinie, uruchomienie sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych na ul. Cegielnianej planowane w tym roku, czy uzgadniane obecnie udzielenie dotacji dla Samorządu Województwa na zaprojektowanie ścieżki rowerowej do Bladowa wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 240.
- Na jakim etapie obecnie jest podpisanie porozumienia z Marszałkiem?
Obecnie, w związku ze zleceniem przez ZDW, wykonania STEŚ obwodnicy na koszt Samorządu Województwa uważam zawieranie takiego porozumienia za bezprzedmiotowe. W piśmie z dnia 4.11.2013 r. kierowanym na ręce Przewodniczącego SOS Pana Stanisława Weltera wyjaśniałem tę kwestię. Już w momencie przekazywania projektu porozumienia dyrektorowi Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Panu Januszowi Czajkowskiemu, w dniu
9 maja 2013 r. stwierdził on, że w związku z przyjęciem przez Sejmik Województwa, w dniu 22.04.2013 r. tego zadania do Wieloletniej Prognozy Finansowej, takie porozumienie jest niepotrzebne. Na obecnym etapie, do podpisania jakiegokolwiek porozumienia jest zbyt mało danych, bowiem zakres zadania, jego koszty i możliwości etapowania będą znane dopiero po zakończeniu wykonania STEŚ tj. po 30.11.2016 r. Wtedy dopiero, znając sytuację budżetową obu samorządów i możliwości uzyskania wsparcia ze środków unijnych będzie można odpowiedzialnie rozmawiać o porozumieniu. Obecnie w mojej ocenie jest to niepotrzebnie, bowiem zadanie projektowe jest realizowane i musi być przez nas uzgadniane.
- Jak Burmistrz zdementuje fałszywą zakłamaną propagandę urzędników szczebla wojewódzkiego nt. problemów mogących utrudnić realizację obwodnicy Tucholi?
Nie mam informacji o żadnej, rzekomej propagandzie prowadzonej przez urzędników szczebla wojewódzkiego. Nie zamierzam komentować plotek i domysłów rozpowszechnianych chyba tylko w celu zaszkodzenie tej inwestycji. Poza tym nie dam się wciągnąć w jakąkolwiek tego typu polemikę, bowiem przypomina mi to kłótnie i jałowe dyskusje prowadzone w przeszłości, a które to właśnie, w pewnym okresie, doprowadziły do marazmu w tej sprawie.
- Czy i jakie zajął stanowisko odnośnie projektowanej obwodnicy Szumiącej?
Nie zajmowałem stanowiska w sprawach dotyczących przebiegu tej drogi na terenie innych gmin, bowiem jestem zobowiązany do reprezentowania interesów mieszkańców Gminy Tuchola. Do czasu, gdy projektowana obwodnica, prawdopodobnie Płazowa a nie Szumiącej, nie będzie rywalizowała o pieniądze przeznaczone na realizację obwodnicy Tucholi nie zamierzam komentować, lub sprzeciwiać się jej realizacji. Wszelkie tego typu uwagi proszę raczej kierować do Marszałka Województwa lub do radnych sejmiku wojewódzkiego.
- Jakie podjął działania w sprawie remontu drogi nr. 240 na terenie miasta?
Projekt przebudowy drogi nr 240 od Bysławia do Tucholi do skrzyżowania ulic Warszawskiej i Nowodworskiego był w poprzednich latach wielokrotnie przez nas opiniowany i wnosiliśmy szereg uwag, dotyczących ułatwienia przebiegu przez miasto. Nasze uwagi dotyczyły głównie przebudowy skrzyżowań ulic, w postaci budowy tzw. lewoskrętów, aby zapewnić większe bezpieczeństwo. Zorganizowaliśmy również w imieniu mieszkańców skrzyżowania ul. Warszawskiej i Nowodworskiego spotkanie z Dyrektorem ZDW i projektantami dotyczące możliwych rozwiązań zwiększających płynność ruchu na tym skrzyżowaniu. Ostatecznie na naszą prośbę ZDW zrezygnował z budowy w tym miejscu ronda i Dyrektor ZDW obiecał, że ponownie rozwiązanie problemu tego skrzyżowania będzie rozważane przy projektowaniu dalszego odcinka przebiegu drogi nr 240 od tego skrzyżowania do zakrętu za Bladowem. W związku z brakiem środków finansowych na razie ZDW nie zlecił tych prac. Według informacji Urzędu Marszałkowskiego projekty modernizacji drogi nr 240 i 241 na terenie naszego miasta planowane są do wykonania w oparciu o środki unijne w perspektywie 2014-2020.
- Czy Burmistrz planuje doprowadzenie do spotkania z firmą opracowującą STEŚ dla obwodnicy, czy wiadomo, że już do takiego spotkania doszło?
Do takiego spotkania na razie nie doszło, jednak na bieżąco jestem w kontakcie z pracownikami ZDW w Bydgoszczy i niezwłocznie gdy projektant będzie gotowy do rozmów, zorganizuję takie spotkanie. Dotychczas doszło tylko do spotkania pomiędzy ZDW a projektantem po podpisaniu umowy.
- Kiedy Burmistrz powoła do działania obiecany zespół roboczy dotyczący budowy obwodnicy?
Sądzę, że decyzję dotyczącą powołania zespołu roboczego będziemy mogli podjąć dopiero po spotkaniu z projektantem, kiedy taki zespół będzie miał nad czym pracować. W tej chwili powoływanie takiego zespołu uważam za bezcelowe. Nie wykluczam również, iż po stronie ZDW może zostać powołany taki zespół i wtedy będę zabiegał, aby znalazły się w nim osoby reprezentujące interesy Tucholi i jej mieszkańców.
- Czy przewidziane są konsultacje społeczne w sprawie przebiegu przyszłej trasy obwodnicy?
To jest oczywiste i zadawanie takich pytań przez Stowarzyszenie, które od lat zajmuje się tym tematem, traktuję jako niepoważne i przejaw ignorancji. Odsyłam Państwa do zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia dotyczącego STEŚ obwodnicy Tucholi, w której opisany jest szczegółowo przedmiot zamówienia. Jeżeli mamy być partnerami i w przyszłości razem tworzyć zespół roboczy ds. opiniowania propozycji projektanta, to powinniśmy wykazać minimum zaangażowania i zapoznać się z zakresem opracowania i do czego jest zobowiązany projektant.
- Dlaczego Burmistrz na bieżąco nie informuje społeczeństwa o zaawansowaniu robót przy realizacji obwodnicy?
Zgodnie z moją wiedzą, prace trwają i projektant zapoznaje się z zakresem i problematyką zadania. Takiej informacji udzieliłem zarówno Radzie Miejskiej na sesji w listopadzie, jak i mediom. Zgodnie z wnioskiem radnego Waldemara Piotrowskiego, o ile wiem członka S.O.S., abym informował o stanie zaawansowania prac, przyjąłem na siebie zobowiązanie, że raz na kwartał, a jeżeli będzie potrzeba również częściej, będę informował radnych i media podczas sesji Rady Miejskiej. W związku z powyższym, zarzut ten uważam za chybiony, a za brak komunikacji pomiędzy członkami S.O.S. nie mogę brać odpowiedzialności
(red.)
Wszystkich zdjęć: 6