Debata w sprawie obwodnicy (WIDEO) - Reporter-24.pl
Wiadomości
wszystkie

Debata w sprawie obwodnicy (WIDEO)

Wczoraj (5.02) w książnicy tucholskiej odbyła się debata społeczna w sprawie budowy obwodnicy miasta. Udział w niej wzięli m.in. burmistrz i wiceburmistrz Tucholi, przedstawiciele S.O.S. dla Tucholi, radni oraz mieszkańcy.




W materiale wideo zobaczyć można podsumowanie debaty.




Poniżej zamieszczamy odpowiedzi Burmistrza Tucholi na pytania przesłane przed wczorajszym spotkaniem przez SOS dla Tucholi.

W odpowiedzi na Państwa pytania dotyczące stanu zaawansowania opracowania koncepcji obwodnicy Tucholi, na wstępie pozwolę sobie na pewną refleksję natury ogólnej.

Kiedy przed prawie ośmioma laty objąłem funkcję Burmistrza Tucholi, wraz z ówczesnym Zarządem Powiatu Tucholskiego, rozpoczęliśmy rozmowy na temat podjęcia się sporządzenia koncepcji budowy obwodnicy Tucholi.  Jako nasz sukces uważałem, że działając wspólnie, również z S.O.S., dążymy do realizacji tego tak potrzebnego przedsięwzięcia. Cieszyłem się też, że mogłem liczyć na Państwa poparcie, gdy odrzucałem propozycję Marszałka, że to my jako samorządy mamy wziąć na siebie odpowiedzialność i ryzyko za budowę obwodnicy, w ciągu drogi wojewódzkiej, przy obietnicy dofinansowania 50 % kosztów, jednak nie więcej niż 1,5 mln euro z UE. Doceniam to,  że nasza wspólna determinacja doprowadziła do przyjęcia odpowiedzialności za realizację tego zadania przez Samorząd Województwa,. W tej sytuacji zdecydowaliśmy o przekazaniu naszego Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, opracowanego za pieniądze Gminy Tuchola i Powiatu Tucholskiego, jako naszego wkładu w dalsze prace koncepcyjne. Zarząd Dróg Wojewódzkich w dniu 18.11.2013 r. zawarł umowę z Wykonawcą wyłonionym w przetargu nieograniczonym. Termin realizacji całego zadania to 30.11.2016 r. a zgodnie z przedmiotem zamówienia wykonawca jest zobowiązany do prowadzenia konsultacji społecznych.

Zawsze wysoko ceniłem sobie naszą dotychczasową współpracę, dlatego ze smutkiem konstatuję, że w miejsce dotychczasowej merytorycznej pracy, zmierzającej do celu, który chcemy wspólnie osiągnąć, dostrzegam próbę wykorzystania sprawy budowy obwodnicy do bieżącej polityki. Przejawem takiej właśnie postawy, moim zdaniem, jest treść niektórych z pytań, które Państwo postawiliście w swoim piśmie. Za szczególnie krzywdzące uważam przypisywanie mi biernej postawy w sytuacji, w której Zarząd Dróg Wojewódzkich przystąpił do opracowania STEŚ, przy jednoczesnym wyolbrzymianiu własnej roli.

            Przechodzę do odpowiedzi na pytania, które Państwo zadaliście mi w swoim piśmie:

  1. Wobec wyegzekwowania przez S.O.S. przekazania sprawy budowy obwodnicy ZDW w Bydgoszczy, jaką obecnie rolę przyjął Pan Burmistrz w procesie inwestycyjnym?

Jako Burmistrz Tucholi jestem zobowiązany do dbania o właściwe zabezpieczenie interesów mieszkańców Tucholi, co oznacza w praktyce, że opiniować pozytywnie będę wyłącznie takie rozwiązania, które omijają całe miasto, łącznie z osiedlem Rudzki Most. W momencie pojawienia się takich propozycji ze strony firmy projektowej zamierzam w porozumieniu z mieszkańcami naszego miasta, w tym członkami S.O. S., zaopiniować je i wyrazić swoje oczekiwania.

Podkreślę raz jeszcze, że przypisywanie sobie, przez Stowarzyszenie, wiodącej roli w przekazywaniu sprawy budowy obwodnicy do Zarządu Dróg Wojewódzkich, odczytuję jako jaskrawe przecenianie własnych możliwości, z Państwa strony.

  1. W związku z powyższym czy nie doszło do zamiany ról pomiędzy S.O.S. a Burmistrzem?

Nie rozumiem intencji pytającego i nie chcę odczytywać  tego, jako świadomą próbę popsucia naszych dotychczasowych, wzajemnych relacji.

  1. Jak wygląda współpraca Burmistrza Tucholi z ZDW w Bydgoszczy?

Współpraca układa się pozytywnie. W wielu sytuacjach, pragnąc  przyspieszyć realizację inwestycji zawieramy porozumienia i partycypujemy w kosztach inwestycji przy drogach wojewódzkich takich jak np. budowa chodnika w Kiełpinie, uruchomienie sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych na ul. Cegielnianej planowane w tym roku, czy uzgadniane obecnie udzielenie dotacji dla Samorządu Województwa na zaprojektowanie ścieżki rowerowej do Bladowa wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 240.

  1. Na jakim etapie obecnie jest podpisanie porozumienia z Marszałkiem?

Obecnie, w związku ze zleceniem przez ZDW, wykonania STEŚ obwodnicy na koszt Samorządu Województwa uważam zawieranie takiego porozumienia za bezprzedmiotowe. W piśmie z dnia 4.11.2013 r. kierowanym na ręce Przewodniczącego SOS Pana Stanisława Weltera wyjaśniałem tę kwestię. Już w momencie przekazywania projektu porozumienia dyrektorowi Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Panu Januszowi Czajkowskiemu, w dniu
9 maja 2013 r. stwierdził on, że w związku z przyjęciem przez Sejmik Województwa, w dniu 22.04.2013 r. tego zadania do Wieloletniej Prognozy Finansowej, takie porozumienie jest niepotrzebne. Na obecnym etapie, do podpisania jakiegokolwiek porozumienia jest zbyt mało danych, bowiem zakres zadania, jego koszty i możliwości etapowania będą znane dopiero po zakończeniu wykonania STEŚ tj. po 30.11.2016 r. Wtedy dopiero, znając sytuację budżetową obu samorządów i możliwości uzyskania wsparcia ze środków unijnych będzie można odpowiedzialnie rozmawiać o porozumieniu. Obecnie w mojej ocenie jest to niepotrzebnie, bowiem zadanie projektowe jest realizowane i musi być przez nas uzgadniane.

  1. Jak Burmistrz zdementuje fałszywą zakłamaną propagandę urzędników szczebla wojewódzkiego nt. problemów mogących utrudnić realizację obwodnicy Tucholi?

Nie mam informacji o żadnej, rzekomej propagandzie prowadzonej przez urzędników szczebla wojewódzkiego. Nie zamierzam komentować plotek i domysłów rozpowszechnianych chyba tylko w celu zaszkodzenie tej inwestycji. Poza tym nie dam się wciągnąć w jakąkolwiek tego typu polemikę, bowiem przypomina mi to kłótnie i jałowe dyskusje prowadzone w przeszłości, a które to właśnie, w pewnym okresie, doprowadziły do marazmu w tej sprawie.

  1. Czy i jakie zajął stanowisko odnośnie projektowanej obwodnicy Szumiącej?

Nie zajmowałem stanowiska w sprawach dotyczących przebiegu tej drogi na terenie innych gmin, bowiem jestem zobowiązany do reprezentowania interesów mieszkańców Gminy Tuchola. Do czasu, gdy projektowana obwodnica, prawdopodobnie Płazowa a nie Szumiącej, nie będzie rywalizowała o pieniądze przeznaczone na realizację obwodnicy Tucholi nie zamierzam komentować, lub sprzeciwiać się jej realizacji. Wszelkie tego typu uwagi proszę raczej kierować do Marszałka Województwa lub do radnych sejmiku wojewódzkiego.

  1. Jakie podjął działania w sprawie remontu drogi nr. 240 na terenie miasta?

Projekt przebudowy drogi nr 240 od Bysławia do Tucholi do skrzyżowania ulic Warszawskiej i Nowodworskiego był w poprzednich latach wielokrotnie przez nas opiniowany i wnosiliśmy szereg uwag, dotyczących ułatwienia przebiegu przez miasto. Nasze uwagi dotyczyły głównie przebudowy skrzyżowań ulic, w postaci budowy tzw. lewoskrętów, aby zapewnić większe bezpieczeństwo. Zorganizowaliśmy również w imieniu mieszkańców skrzyżowania ul. Warszawskiej i Nowodworskiego spotkanie z Dyrektorem ZDW i projektantami dotyczące możliwych rozwiązań zwiększających płynność ruchu na tym skrzyżowaniu. Ostatecznie na naszą prośbę ZDW zrezygnował z budowy w tym miejscu ronda i Dyrektor ZDW obiecał, że ponownie rozwiązanie problemu tego skrzyżowania będzie rozważane przy projektowaniu dalszego odcinka przebiegu drogi nr 240 od tego skrzyżowania do zakrętu za Bladowem. W związku z brakiem środków finansowych na razie ZDW nie zlecił tych prac. Według informacji Urzędu Marszałkowskiego projekty modernizacji drogi nr 240 i 241 na terenie naszego miasta planowane są do wykonania w oparciu o środki unijne w perspektywie 2014-2020. 

  1. Czy Burmistrz planuje doprowadzenie do spotkania z firmą opracowującą STEŚ dla obwodnicy, czy wiadomo, że już do takiego spotkania doszło?

Do takiego spotkania na razie nie doszło, jednak na bieżąco jestem w kontakcie z pracownikami ZDW w Bydgoszczy i niezwłocznie gdy projektant będzie gotowy do rozmów, zorganizuję takie spotkanie. Dotychczas doszło tylko do spotkania pomiędzy ZDW a projektantem po podpisaniu umowy.

  1. Kiedy Burmistrz powoła do działania obiecany zespół roboczy dotyczący budowy obwodnicy?

Sądzę, że decyzję dotyczącą powołania zespołu roboczego będziemy mogli podjąć dopiero po spotkaniu z projektantem, kiedy taki zespół będzie miał nad czym pracować. W tej chwili powoływanie takiego zespołu uważam za bezcelowe. Nie wykluczam również, iż po stronie ZDW może zostać powołany taki zespół i wtedy będę zabiegał, aby znalazły się w nim osoby reprezentujące interesy Tucholi i jej mieszkańców.

  1. Czy przewidziane są konsultacje społeczne w sprawie przebiegu przyszłej trasy obwodnicy?

To jest oczywiste i zadawanie takich pytań przez Stowarzyszenie, które od lat zajmuje się tym tematem, traktuję jako niepoważne i przejaw ignorancji. Odsyłam Państwa do zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia dotyczącego STEŚ obwodnicy Tucholi, w której opisany jest szczegółowo przedmiot zamówienia. Jeżeli mamy być partnerami i w przyszłości razem tworzyć zespół roboczy ds. opiniowania propozycji projektanta, to powinniśmy wykazać minimum zaangażowania i zapoznać się z zakresem opracowania i do czego jest zobowiązany projektant.

  1. Dlaczego Burmistrz na bieżąco nie informuje społeczeństwa o zaawansowaniu robót przy realizacji obwodnicy?

Zgodnie z moją wiedzą, prace trwają i projektant zapoznaje się z zakresem i problematyką zadania. Takiej informacji udzieliłem zarówno Radzie Miejskiej na sesji w listopadzie, jak i mediom. Zgodnie z wnioskiem radnego Waldemara Piotrowskiego, o ile wiem członka S.O.S., abym informował o stanie zaawansowania prac, przyjąłem na siebie zobowiązanie, że raz na kwartał, a jeżeli będzie potrzeba również częściej, będę informował radnych i media podczas sesji Rady Miejskiej. W związku z powyższym, zarzut ten uważam za chybiony, a za brak komunikacji pomiędzy członkami S.O.S. nie mogę brać odpowiedzialności


(red.)